Jakie modele motocykli pełnią służbę w polskiej policji?

Policjant na motocyklu to coraz częstszy widok. Jakich modeli jeździ najwięcej?

W skrócie
  • Motocykle w policji - jakie modele spotkamy na drogach?
  • Od pierwszych jednośladów Harley-Davidson, które miały zastąpić konie w okresie międzywojennym, aż do zaawansowanych technologicznie BMW R 1250 RT
  • TOP 5 najczęściej spotykanych motocykli policyjnych

Jednoślady na dobre zadomowiły się już w szeregach służb mundurowych, a ich liczba systematycznie będzie rosła z każdym kolejnym rokiem. Pozwalają na dojazd do miejsca zdarzenia zdecydowanie szybciej, a jednocześnie w wielu przypadkach wjadą tam, gdzie samochód nie będzie miał takiej możliwości. Jakie motocykle pełnią służbę w polskiej policji?

Oczywiście same gabaryty oraz moc silników i idące za nimi korzyści nie były zawsze jedynym wyznacznikiem, dla którego w służbach mundurowych znajdowały się jednoślady. Ich nieocenione zalety bardzo często przyćmiewane były przez funkcje reprezentatywne, które są wyjątkowo istotne na najróżniejszych wydarzeniach, gdzie od zawsze większy szacunek budził funkcjonariusz jadący na lśniącym koniu, aniżeli w standardowym radiowozie. Aby podnieść rangę najróżniejszych eventów, policjanci bardzo często korzystają z motocykli, aby dodatkowo wzmocnić rangę uroczystości i nadać jej znacznie więcej klasy. Z pewnością słyszeliście o Motocyklowej Asyście Honorowej, której pokaz zobaczycie w dalszej części tego artykułu.

Najprawdopodobniej pierwszy motocykl trafił do policji już w 1911 roku w Berkley w stanie Kalifornia, co wprost wynika z zapisków marki Harley-Davidson, w których znajdziemy informacje o sprzedaży jednośladów dla posterunku policji. W Polsce motocykle do służby w policji wstąpiły nieco później, bo zasiliły szeregi Policji Państwowej w 1925 roku. Dokładnie było ich 13 i były to modele Harley-Davidsona oraz Indiana w wersji z dodatkowym wózkiem bocznym oraz bez. W ramach ciekawostki dodam, że w tym samym czasie w służbie wykorzystywano 435 rowerów i ponad 2000 koni wierzchowych.

Najważniejsze informacje:

  1. Motocykle policyjne, czyli na czym jeżdżą polscy policjanci?
  2. Od pierwszym modeli Harley-Davidsona, które zasiliły szeregi Policji Drogowej, aż do nowoczesnych BMW R 1250 RT.
  3. 5 najpopularniejszych modeli, które pełnią czynną służbę w polskiej policji.

Przeczytaj również:

0,4 KM przy 600 obr./min, drewniane koła i stalowe opony: taki był pierwszy motocykl świata

Od Harley-Davidsona, przez MZ i Junaki do japońskich motocykli

W okresie międzywojennym powstała Policja Drogowa, która zająć miała się przede wszystkim patrolem dróg i kontrolowaniem rosnącej liczby pojazdów, których przybywało z każdym rokiem. Były bardziej zaawansowane, szybsze i nadal dostępne dla biednego ludu, który w końcu wstawał z kolan po zakończeniu I Wojny Światowej, dlatego w znacznie nowsze maszyny musiała zostać uzbrojona także policja. Specjalny oddział powstał 1 kwietnia 1937 roku, a do dyspozycji funkcjonariuszy oddane zostały jednoślady rodzimej produkcji, czyli Sokoły 1000 oraz 600.

Po zakończeniu II Wojny Światowej konieczne było wprowadzenie radykalnych zmian i zrezygnowanie z przestarzałych, ciężkich i wolnych jednośladów polskiej oraz radzieckiej produkcji, które kompletnie nie radziły sobie z pościgami za samochodami osobowymi. Wymiana była zatem konieczna, aby policjanci nadal mogli skutecznie łapać drogowych przestępców, którzy całkiem nieźle radzili sobie podczas ucieczki korzystając z nowoczesnych samochodów i wykorzystując coraz lepszą infrastrukturę drogową. Koniecznie były zatem pokaźne zakupy, który nie tylko ułatwiłyby pracę mundurowym, ale jednocześnie siałyby postrach na drogach. W policyjnych garażach stanęły wówczas bardzo szybkie i lśniące MZ-tki w najróżniejszych wariacjach, a także Junaki produkowane przez Szczecińską Fabrykę Motocykli w latach 1956-1965.

Te motocykle pełniły służbę bardzo długo, bo aż do końca okresu PRL. Zdarzały się pojedyczne przypadki, że na drogach w policyjnych barwach można było zobaczyć motocykel marki BMW lub Honda, ale był to niesamowicie rzadki widok. Nieco odświeżenia w gamie policji pojawiło się dopiero w latach 90., gdy mundurowi patrolowali drogi na niewielkich modelach, takich jak Suzuki GN 125 czy Honda CB250. Kompletnie nie były one przystosowane do pracy w drogówce ze względu na niewielką moc i niską prędkość maksymalną. Zmiany w gamie spowodowane są przede wszystkim rozwojem pojazdów i infrastruktury drogowej, dlatego w dobie pojawiających się na drogach Vento, Passatów, Golfów i innych pojazdów konieczne było zakupienie takich motocykli, które rozprawią się z samochodami zachodniej produkcji. I tak oto do służby trafiły Hondy CBX750P, które przez wiele lat dały zapisać się jako motocykle bardzo szybkie, skuteczne i bezawaryjne.

Jakie motocykle obecnie pełnią służbę w policji?

Z każdym kolejnym rokiem nie tylko do policji, ale również do szeregów pogotowia ratunkowego dołączają motocykle, które są nieocenione szczególnie w dużych miastach. To właśnie tam są w stanie dojechać znacznie szybciej do zdarzenia, omijając przy tym zatory drogowe, przez co znacznie skraca się czas dojazdu. Dodatkowo są niewiarygodnie szybkie, dzięki czemu skutecznie mogą prowadzić pościgi nawet za bardzo mocnymi samochodami. W szeregach policji jeszcze kilka lat temu garaż był mocno zróżnicowany, ponieważ mogliśmy znaleźć zarówno motocykle produkcji japońskiej, czyli Hondę, Yamahę, Suzuki czy Kawasaki, ale także również pochodzące z Niemiec BMW. Obecnie mam wrażenie, że to właśnie jednoślady bawarskiego producenta najbardziej przypadły funkcjonariuszom do gustu, o czym może świadczyć ostatnie zamówienie opiewające na kwotę ponad 66 mln złotych.

Te motocykle służą w polskiej policji:

1. Honda CBF1000A – niekwestionowany król patroli od lat

Ten model produkowany był w latach 2006-2010 i natychmiast trafił do szeregów policji na całym świecie. Jest niesamowicie wszechstronny, a przy tym bardzo komfortowy i dysponuje dużą mocą, która szczególnie przydaje się podczas pościgów za uciekinierami. Gwarantuje policjantowi pełniącemu służbę sporo miejsca, a łatwe prowadzenie tak dużego motocykla o stosunkowo niewielkiej wadze (195 kg) jest nieocenione lawirując pomiędzy pojazdami lub w ciasnych uliczkach. Jego zalety szybko przypadły do gustu mundurowym, przez co w 2010 roku polska drogówka otrzymała aż 368 egzemplarzy CBF1000A.

Motocykl ten napędzany jest rzędowym silnikiem o pojemności 998 cm3, który generuje moc 98 KM i pozwala na rozpędzenie się do prędkości 230 km/h. Niech nie zwiodą was turystyczne kształty Hondy, bo CBF1000A rozpędza się do setki w zaledwie 3,7 sekundy. To wyjątkowo udany model, który jest bezawaryjny, dynamiczny i przy tym komfortowy. Idealnie wpisał się w ramy wymagań policjantów patrolujących drogi, dlatego zdecydowanie najczęściej właśnie ten motocykl mogliście zauważyć podczas służby.

2. BMW R 1250 RT – bawarska nowość

Flagowy model turystyczny niemieckiego producenta w pierwotnym zamyśle miał służyć do przemierzania najpiękniejszych tras na świecie, a przy tym do wyjątkowo dynamicznego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Potężna jednostka napędowa w połączeniu z wysokim komfortem i pokaźnymi możliwościami załadunkowymi miały być receptą na sukces na rynku sprzedażowym. Tak też się stało, ale dodatkowo okazało się, że model ten ma sporo zalet, które idealnie wpisują się w ramy wymagań policjantów. To zdecydowanie najnowsze i najbardziej zaawansowane jednoślady służące w polskiej policji, których łącznie w 2022 roku w ramach programu „Bezpieczniej na drogach – motocykle dla służby ruchu drogowego” trafiło aż 478. Ich koszt wyniósł 66 mln złotych, a zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych.

BMW wiedziało, że seria RT od dłuższego już czasu wykorzystywana jest w szeregach policji, dlatego najnowszy model również może zostać już w fabryce skonfigurowany do patrolowania dróg. Takie egzemplarze trafiły również do naszych jednostek, a dodatkowe wyposażenie w postaci syren, sygnałów dźwiękowych oraz niezbędnego oprzyrządowania sprawiło, że waga motocykla wzrosła z 279 do 320 kg. Taki ciężar nie jest jednak żadnym problemem dla jednostki napędowej typu boxer o pojemności 1254 cm3, która generuje moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 143 Nm przy przy 6250 obr./min. W ramach ciekawostki warto dodać, że policyjne egzemplarze BMW R 1250 RT nie tylko są jednoosobowe i napakowane do granic możliwości policyjnym sprzętem, ale również posiadają skrócony pierwszy bieg, dzięki czemu łatwiej jest poruszać się z niewielką prędkością chociażby podczas eskorty.

Koniecznie obejrzyj:

3. Yamaha FJR 1300 A – model sprawdzony na każdym placu boju

Modele, które na przestrzeni lat sprawdziły się w codziennym użytkowaniu zazwyczaj trafiają do jednostek policji. Podobny los spotkał FJR 1300 A, która zadebiutowała w 2001 roku i na przestrzeni wielu lat produkcji doczekała się różnych wersji. Do szeregów polskiej policji ten motocykl trafił w 2011 roku i szybko zaskarbił sobie serca policjantów za sprawą wysokiego komfortu i przede wszystkim jednostki o bardzo sportowym charakterze. W ramie FJR 1300 A drzemie rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1298 cm3, który generuje moc 146 KM i moment obrotowy wynoszący 134 Nm.

Pomimo wagi wynoszącej prawie 300 kg w stanie gotowym do jazdy, FJR prowadzi się bardzo łagodnie i nie wymaga od kierowcy używania siły. Dodatkowo oferuje ponadprzeciętny komfort i wysokie osiągi, które pozwalają na skuteczne pościgi za szybkimi pojazdami. Sprint do setki w zaledwie 3,3 sekundy i prędkość maksymalna wynosząca prawie 250 km/h sprawia, że Yamaha FJR 1300 A jest obecnie najszybszym motocyklem w szeregach polskiej policji.

4. Triumph Tiger 1050 – eksperyment według brytyjskiej receptury

W 2010 roku w ramach realizacji projektu Norweskiego Mechanizmu Finansowego, policja podpisała umowę z generalnym importerem motocykli marki Triumph na dostawę 51 motocykli Triumph Tiger 1050. W tamtym momencie była to bardzo odważna decyzja, ale jednocześnie bardzo słuszna. W policyjnych garażach roiło się szosowych motocykli o dużej mocy, ale brakowało bardziej uniwersalnych modeli, które mogłyby także bez żadnych problemów patrolować drogi gruntowe. Rozwiązaniem problemu miały być modele brytyjskiego producenta, które dysponowały sporym silnikiem, ale przede wszystkim bardziej terenowym zawieszeniem, które pozwalało wjechać w miejsca, które niedostępne były chociażby dla Yamahy FJR 1300 A czy Hondy CBF1000A.

W ramie Tigera 1050 znajdował się trzycylindrowy silnik, który generował moc 115 KM oraz moment obrotowy wynoszący 100 Nm. Świetnie sprawdzał się na trasach poza terenem zabudowanym, ale kompletnie nie miał także żadnych oporów przed wjazdem w lekki teren lub podczas jazdy po drogach gruntowych. Wysoki skok zawieszenia i sama konstrukcja pozwoliła, aby Tigerem wjeżdżać niemalże w każde miejsce.

5. Kawasaki Versys 1000 – zielony, ale cichociemny

Polska policja korzysta także z motocykli marki Kawasaki, ale tych zdecydowanie jest obecnie najmniej. Doskonale wiecie, że na drogach służbę pełnią nieoznakowane radiowozy, ale także seryjnie wyglądające motocykle – taką rolę pełnią w drogówce właśnie modele Versys 1000, które najczęściej spotkacie na ulicach województwa łódzkiego oraz lubelskiego. Wyglądają niemalże jak cywilne wersje, ale zdradzać ich rolę mogą jedynie sygnały świetlne i dźwiękowe.

Turystyczne enduro marki Kawasaki napędzane jest rzędowym silnikiem o pojemności 1043 cm3, który generuje moc 118 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 102 Nm. Ma nieco większy skok zawieszenia niż szosowa konkurencja, co pozwala poruszać się Versysem również w znacznie trudniejszym terenie, a wysoka moc silnika z kolei pozwala na prowadzenie pościgów. Warto dodać, że każdy egzemplarz na pokładzie posiada videorejestrator, który włącza się w momencie opalenia silnika. Każde wykroczenie będzie zatem zarejestrowane.

To nie są wszystkie motocykle, które służą w policji

Przedstawione powyżej modele stanowią lwią część policyjnej gamy motocykli, ale nie brakuje również znacznie bardziej eksperymentalnych motocykli, do których możemy zaliczyć chociażby FZ1 Fazer, FZ6 Fazer czy terenowe DRZ 400S i WR 450. Dodatkowo na drogach nie powinniście się zdziwić, jeśli w policyjnym malowaniu spotkacie Tigera 800, BMW K 1200 S czy R 1200 RT. To nadal nie koniec egzotyki, gdyż w KGP służbę pełni również Suzuki GSF650SA Bandit, Honda Xl650V Transalp, a także Kawasaki ZX-9R Ninja. Różnorodność jest zatem potężna, ale w ostatnim czasie decyzje zakupowe podejmowane są nieco bardziej przemyślanie, wobec czego polska policja skupia się w szczególności na motocyklach marki BMW, które już wyjeżdżając z fabryki mogą być przystosowane do pełnienia służby.

Pokaz Motocyklowej Asysty Honorowej:

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button